Jaarrekening

Overzicht van baten en lasten en toelichting

Wat heeft het gekost? (x € 1.000)

Programma 3

Ruimte en Water

Jaarrekening
2020

Ontwerp begroting 2021

Actuele begroting 2021

Jaarrekening 2021

Bedrag verschil

Begroting 2022

Lasten

26.599

30.073

37.990

32.172

5.818

35.793

Baten

-9.913

-10.110

-15.442

-14.893

-549

-7.439

Saldo van baten en lasten

16.686

19.963

22.548

17.279

5.269

28.354

Stortingen reserves

19.492

8.862

24.334

23.409

925

16.312

Onttrekking reserves

-14.520

-18.438

-29.570

-22.237

-7.333

-20.266

Resultaat

21.658

10.387

17.312

18.450

-1.138

24.400

Toelichting

#

Specificatie

OD

Bedrag  
x € 1.000

V/N

Dekking

Lasten

5.818

V

1

Versterkingsplannen primaire waterkeringen

3.1.2

4.742

V

Resv Meekoppelkansen

2

Uitvoeringsregeling Duurzame Zeehavens

3.4.3

797

V

Reserve ontwikkeling havencomplexen

3

Gronden BBL&PASO

3.4.5

-606

N

4

Waterrecreatie

3.2.1

582

V

Reserve Waterrecreatie

5

Verkoop Grond

3.4.5

-441

N

6

Klimaatadaptatie

3.1.3

253

V

Reserve Klimaatadaptatie

7

Grondwaterheffing

3.2.3

-252

N

8

Capaciteitskosten

193

V

Overige verschillen afzonderlijk ≤ €250.000

550

V

Baten

-549

N

1

Verkopen overtollig vastgoed

3.4.5

-1.203

N

2

Verkopen BBL&PASO

3.4.5

863

V

3

Meekoppelkansen (Kust op Kracht)

3.1.2

-368

N

Reserve Meekoppelkansen

Overige verschillen afzonderlijk ≤ €250.000

159

V

Stortingen

925

V

1. Ruimtelijke Kwaliteit Zwakke Schakels

3.1.2

926

V

Reserve Meekoppelkansen

Overige verschillen afzonderlijk ≤ €250.000

-1

N

Onttrekking

-7.333

N

1

Lagere onttrekking Reserve Meekoppelkansen bij dijkversterkingen en kustontwikkeling

3.1.2

-5.429

N

Lasten (1) & Baten (3)

2

Lagere onttrekking reserve ontwikkeling havencomplexen

3.4.3

-707

N

Lasten (2)

3

Lagere onttrekking reserve Waterrecreatie

3.2.1

-582

N

Lasten (4)

4

 Lagere onttrekking reserve Woonbeleid

3.5.1

-315

N

5

 Lagere onttrekking reserve Klimaatadaptatie

3.1.3

-263

N

Lasten (6)

Overige verschillen afzonderlijk ≤ €250.000

-37

N

Lasten
1. Voor de Uvr APRK was € 1,2  miljoen begroot. Hier zijn in 2021 geen aanvragen voor binnengekomen. De verwachting is dat deze aanvragen wel gedaan worden in 2022. Voor de SOK HHNK was een bedrag van € 3,3 miljoen begroot. In de overeenkomst staat dat bij ondertekening van de SOK dit bedrag betaald moet worden voor de realisatiekosten. Maar door administratieve wijzigingen die aan het eind van 2021 aan het licht kwamen, komt er voor het deel van de realisatie een nieuw onderteken moment en dat is in 2022. Dan zullen deze kosten betaald gaan worden. Ook is de terugbetaling van de voor de SOK Ruimtelijke Kwaliteit Zwakke Schakels (begroot € 461.000) via de balans gelopen waardoor de lasten lager zijn uitgevallen.
2.  De onderbesteding bij de uitvoeringsregeling duurzame zeehavens is ontstaan doordat de aanvragen voor de subsidies eind 2021 zijn ingediend. Hierdoor vindt de verlening van deze subsidies plaats in 2022.
3. De overbesteding is ontstaan doordat de Ruiling Schoorldam, "Keverdijk-Noordpolder" en grondruil Ransdorp is sneller gepasseerd dan gedacht, namelijk nog in 2021.
4. Het is in 2021 niet gelukt om de subsidieaanvraag voor Stadsstrand Hoorn ad. € 500.000 te verlenen, de aanvraag hiervoor was nog niet compleet, dit schuift door naar 2022.
5. Een niet-gesprongen explosieven onderzoek van een beoogde verkoop is hoger uitgevallen dan geraamd. Een groot deel van de kosten wordt met de rijksbommenregeling terug ontvangen.
6. Het tempo van de partners en ook samenhangende gebiedsprogramma’s en beleidsprocessen loopt niet gelijk. Er zijn koplopers, maar ook gemeenten of programma’s die nog helemaal niet bekend zijn met de opgave en er is een capaciteitsprobleem bij veel gemeenten. Dat maakt dat een aantal ambities die voor 2021 zijn gesteld een langere doorlooptijd nodig hebben. Ook hebben de vernieuwde raamcontracten en de onderbezetting van provinciale medewerkers op klimaatadaptatie  ervoor gezorgd dat een aantal ambities van 2021, doorschuift naar begin 2022.
7. Doordat de kosten van het grondwaterbeheer (onderzoeken, beheer en onderhoud en inzet capaciteit) lager en de opbrengst van de grondwaterheffing hoger waren dan in andere jaren, heeft een hogere storting in de voorziening grondwaterheffing plaatsgevonden.
8. Voor de toelichting op de capaciteitskosten van programma 3. Ruimte en Water wordt naar de toelichting in paragraaf Bedrijfsvoering verwezen.
Baten
1. Enkele verkopen, waaronder beheergrondbank (Ouder-Amstel, ca. 165.000 en Polder Assendelft, ca. € 650.000), N23 (gemeente Koggenland, ca. 125.000 ), Grote Sloot (ca. 100.000), zijn niet meer in 2021 gepasseerd bij notaris.
2. Bij de begrotingsraming de Strategische Gronden Groen-verkopen vanuit de Voorraad niet meegenomen. In het oog springt hierin de verkoop Kamperkade (ca. 1,1 miljoen). Daarentegen is de beoogde ruiling Hilversum/Huizen (Rebel) niet doorgegaan en is het deel verkochte BBL&PASO-gronden in de kavelruil Noordelijke Vechtstreek en Schoorldam lager geworden.
3. Voor de afwikkeling van de SOK Ruimtelijke Kwaliteit Zwakke Schakels is de baten raming voor vooruit ontvangen bijdragen van de deelnemers aan de SOK niet gerealiseerd wegens strijdigheid met het bepaalde in het BBV. Wel zijn van de deelnemers aan de SOK de aan hen teveel betaalde voorschotten terugontvangen.
Stortingen reserves
1. De Samenwerkingsovereenkomst Ruimtelijke Kwaliteit Zwakke Schakels (SOK) is afgerond. Gepland was deze afrekening volledig via de reserve Meekoppelkansen bij dijkversterkingen en kustontwikkeling te laten lopen. De geraamde storting van de van de deelnemers vooruit ontvangen bijdragen in de reserve is, omdat een dergelijke storting in strijd is met het BBV, niet gerealiseerd.
Onttrekkingen reserves
1. Zie Lasten nr. 1.  Daarnaast is de terugbetaling van de voor de SOK Ruimtelijke Kwaliteit Zwakke Schakels via de balans gelopen waardoor de lasten lager zijn uitgevallen (zie ook Baten 1 en Stortingen 1).
2. Zie lasten nr. 2
3. Zie lasten nr. 4.
4. Er is minder onttrokken aan de reserve Woonbeleid doordat er minder subsidies zijn aangevraagd op grond van de Uvr Woonakkoorden 2021 dan werd verwacht en doordat onderzoek naar huisvesting van buitenlandse werknemers doorloopt in 2022 en daarna zal worden gefactureerd.
5. Lagere onttrekking reserve Klimaatadaptatie, zie lasten nr. 6

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2022 16:57:05 met de export van 06/21/2022 16:48:52