Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

In onderstaande tabel zijn de beschikbare budgetten, en gerealiseerde uitgaven van  vervangingsinvesteringen weergegeven. De kosten in de tabel onder ad e. en f. hebben uitsluitend betrekking op (onderhouds-)kosten aan panden die bij de provincie in bezit zijn. Hierin zijn de kosten voor tijdelijke huisvesting (onder andere servicekosten) niet meegenomen.
Met betrekking tot vervangingsinvesteringen wegen behorende uitvoering van de machinerichtlijn (MRL), vernieuwing van steunpunt Uitgeest, verbouwing van steunpunt Vijfhuizen en energie neutraal maken van de steunpunten en uitrol van intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI) is in 2021 in totaal € 7,2 miljoen minder uitgegeven dan begroot door de volgende oorzaken:
De uitgaven voor invoering van de Machinerichtlijn bij Centrale Burgbediening zijn conform begroting gerealiseerd. Voor het project Machinerichtlijn is er vertraging opgetreden als gevolg van voortschrijdend inzicht. Gebleken is dat de in te voeren maatregelen relatief duur zijn in vergelijking met de verbetering van de veiligheid. Om die reden is vertraging opgetreden in de uitvoering en er is een onderzoek gestart naar nut en noodzaak. De uitkomst van dit onderzoek wordt in 2022 verwacht, waarna er opnieuw besluitvorming zal plaatsvinden
Vertraging c.q. uitstel bij verbouwing of vernieuwing van steunpunten.
Verdere uitrol van de intelligente verkeerregelinstallaties iVRI is voorzien in aansluiting op de oplevering van de initiële toezegging in het MIRT en het werkend hebben van gebruikerstoepassingen met een iVRI. De wegbeheerders hebben gezamenlijk geconstateerd dat er nog issues moeten worden opgelost alvorens de iVRI goed gebruikt kan worden. Om die reden is in 2021 nog niet gestart met de verdere uitrol van de iVRI’s.
Ten aanzien van vervangingsinvesteringen vaarwegen zijn in de begroting voor meerdere oevertrajecten uitgaven voorzien voor de voorbereiding en uitvoering daarvan. De in 2021 gerealiseerde uitgaven vervangingsinvesteringen vaarwegen zijn in totaal € 12,3 miljoen lager uitgekomen dan begroot. Hiervan heeft een bedrag van € 6,3 miljoen betrekking op projecten die in voorbereiding zijn maar door gebrek aan capaciteit niet in 2021 tot uitvoering zijn gekomen.

Beheer en onderhoud meerjarig gepland (wegen)

Begroot

Besteed

Verschil

A. Vervangingsinvesteringen wegen (PMO)

€ 28.600.000

€ 21.374.415

€ 7.225.585

B. Groot onderhoud gepland

€ 8.732.000

€ 7.396.315

€ 1.335.685

C. Projecten reserve kap. lasten VIK v/h Res. GO

€ 157.000

€ 176.552

-€ 19.552

D. Vast onderhoud wegen

€ 8.406.000

€ 8.013.646

€ 392.354

E. Gebiedscontracten (GBC1 t/m GBC7)

€ 34.533.000

€ 33.452.382

€ 1.080.618

F. Tunnels

€ 6.200.000

€ 6.348.098

-€ 148.098

G. DVM-areaal wegen

€ 2.576.000

€ 2.501.149

€ 74.851

H. Planmatig onderhoud gebouwen

€ 1.242.000

€ 1.091.000

€ 151.000

I. Correctief onderhoud gebouwen

€ 234.000

€ 233.000

€ 1.000

Totaal onderhoud kapitaalgoederen

€ 90.680.000

€ 80.586.557

€ 10.093.443

Waarvan activa met een maatschappelijk nut

€ 28.600.000

€ 21.374.415

€ 7.225.585

Beheer en onderhoud meerjarig gepland (vaarwegen)

Begroot

Besteed

Verschil

A. Vervangingsinvesteringen vaarwegen

€ 18.300.000

€ 6.026.203

€ 12.273.797

B. Projecten reserve kap. lasten v/h Res GO

€ 1.000.000

€ 491.484

€ 508.516

C. Variabel onderhoud vaarwegen

€ 370.000

€ 136.830

€ 233.170

D. Beheer vaarwegen

€ 1.175.000

€ 654.921

€ 520.079

E. Vast onderhoud vaarwegen

€ 4.256.000

€ 4.257.266

-€ 1.266

F. Gebiedscontracten (GBC1/GBC7)

€ 7.022.000

€ 6.779.237

€ 242.763

G. DVM areaal vaarwegen

€ 2.066.000

€ 2.155.616

-€ 89.616

Totaal onderhoud kapitaalgoederen

€ 34.189.000

€ 20.501.557

€ 13.687.443

Waarvan activa met een maatschappelijk nut

€ 18.300.000

€ 6.026.203

€ 12.273.797

Deze pagina is gebouwd op 06/21/2022 16:57:05 met de export van 06/21/2022 16:48:52